Waarom?
In de aanbevelingsbrief deed de minister een oproep om samen met schoolleiders in gesprek te gaan over de vormgeving en de invulling van de toekomstagenda voor het schoolleiderschap. Hoe meer schoolleiders een bijdrage leveren, hoe waardevoller de Toekomstagenda Schoolleiders wordt. Schoolleider, waar wacht je op?
Doel van de website
De Leiderschapsagenda is dé ‘plek’ waar schoolleiders hun input kunnen leveren en ideeën voor de agenda kunnen indienen. Of je nu een punt indient naar aanleiding van een gesprek met een collega of aan de hand van een teamvergadering, alle input is welkom. Uiteindelijk worden alle ingeleverde punten geanalyseerd en meegenomen in de Toekomstagenda Schoolleiders.
Tijdlijn
De website is vanaf november 2019 beschikbaar. Via de website kun je je eigen input voor de toekomst van het schoolleiderschap indienen. Je kunt ook de ingediende punten van andere bezoekers bekijken. Ben je het met een punt eens? Like het item dan door op het duimpje omhoog te klikken. Door de corona-crisis heeft het project in de afgelopen maanden stilgelegen. Vanaf september starten we opnieuw op.
Alle ingebrachte data wordt bestudeerd, geanalyseerd en vormt de input van de Toekomstagenda Schoolleiders. In januari 2021 wordt deze rapportage aangeboden. Deze bijeenkomst levert vervolgens de ‘goed gevulde’ agenda voor de toekomst van de ontwikkeling van het onderwijs en het vak van de schoolleider.
Koppel je punt aan een rubriek
We hebben een zestal thema’s, ook wel rubrieken, geïdentificeerd, waaraan je jouw punten kunt koppelen. Bij het indienen van je agendapunt vragen we je daarnaast om je naam, het brinnummer van je school of bestuursnummer in te vullen.
Rubriek 1: Professionele ruimte
Rollen, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Medezeggenschap en governance
Rubriek 2: Toerusting schoolleider
Ondernemerschap, opleidingen en scholing (onderzoek) in- door- en uitstroom schoolleiders
Rubriek 3: Voorzieningen
Financiering, regelgeving, cao en huisvesting
Rubriek 4: Wettelijke kaders en regelgeving
Regeldruk, ontschotten/vervlechten van systemen, integrale voorziening, passend onderwijs en de zorgstructuur
Rubriek 5: Onderzoek, innovatie en ontwikkeling
Pedagogisch kader, relatie ouders en omgeving, curriculum en brede talentontwikkeling. Inzet ICT, breinontwikkeling en implementatie, nieuwe concepten
Rubriek 3: Rubriek 6: ArbeidsvraagstukkenVoorzieningen
Diversiteit, kwaliteit en kwantiteit professionals, vraagstukken met betrekking tot de cao en het lerarentekort
Organiseer je eigen bijeenkomst
Zoek je naar een manier om jouw ideeën om te zetten naar concrete agendapunten of wil jij in gesprek met je collega’s, jouw bestuur, leerlingen of ouders over hun toekomstvisie? Organiseer je eigen bijeenkomst. In de handleiding ‘Stappenplan: Schoolleider, wat heb jij nodig?’ vind je praktische handvatten om je hiermee te helpen.
Bekijk de handleiding en download de rubrieken voor stap 3.
Vragen?
Heb je vragen over De Leiderschapsagenda, laat je vraag achter in het contactformulier of neem contact op via: info@deleiderschapsagenda.nl
Bekijk de kalender voor alle bijeenkomsten van de betrokken partners.
Draag je eigen ideeën aan op de ingediende punten pagina.
Onze formulieren zijn beveiligd met reCAPTCHA. De Privacy Policy en Terms of Service van Google zijn van toepassing.